Monday, May 14, 2007

Raja Nazrin sebagai teladan

Sejak saya kecil lagi nama Raja Nazrin Shah, Raja Muda Perak diminati. Bukan saja kerana paras rupanya yang menambat hati, tetapi oleh kerana intelektual beliau yang dikira mendahului putera/i raja yang lain. Saya kira tidak ramai putera/i tanahair yang memiliki pendidikan tinggi sebagaimana dimiliki beliau.

Minggu lepas berita baginda akan berkahwin telah menguasai media arus perdana negara ini. Manakan tidak, diusia 50 tahun beliau adalah anak teruna diraja yang paling lama membujang. Saya juga tidak ketinggalan mengikuti cerita beliau dari hari ke hari (sejak kecil), memang sangat teruja untuk mengetahui siapakah pilihan beliau. Memang tepat pilihan beliau, bakal Raja Puan Besar bukan sahaja cantik, malah bijak seperti beliau.

Apa yang lebih menarik ialah penolakan beliau terhadap penggunaan kewangan kerajaan negeri untuk membiayai perkahwinan baginda. Secara tidak langsung, baginda telah memberikan isyarat supaya semua rakyat turut sama sayang kepada harta dan wang rakyat, tidak dibazirkan sesuka hati. Adakah yang terasa? Harap-harapnya begitulah.

Namun begitu, apa yang lebih saya harapkan ialah selepas bergelar isteri Raja Nazrin, saya doakan agar Raja Puan Besar yang baru dinikahi baginda dan ditabalkan dapat hidayah untuk memakai tudung sebagaimana Permaisuri Agung dan Tengku Puan Pahang. Itulah harapan dan doa saya selain melihat rumahtangga baginda kekal aman dan dikurniakan anak-anak soleh dan solehah.

No comments: